بازار فرش دستبافت در کرج

تاریخچه تابلو فرش در ایران

انواع تابلو فرش از لحاظ جنس و طرح :

تاریخچه تابلو فرش در ایران

تابلو فرش از نظر مواد اولیه:

تاریخچه تابلو فرش در ایران

نخ پشمی: این نخ یکی از پر کاربرد ترین مواد اولیه در بافت تابلو فرش محسوب میشود البته این نکته حائز اهمیت است که نخ های پشمی کیفیت های مختلفی دارند و بدین صورت میزان کیفیت  و  زیبایی آنها هم  متفاوت است.

 

 نخ پنبه: این نخ نیز کاربرد فراوانی دارد و در فرش های ایرانی به ندرت استفاده می شود.

تاریخچه تابلو فرش در ایران

تاریخچه تابلو فرش در ایران

 

 نخ کرک: فرش هایی که با این نخ بافته می شوند معمولاً قیمت بالاتری دارند  و نخ کرک با کمک پشم های نرم روی پوست حیوانات به دست می آید.

 

 نخ ابریشم: فرش هایی که با  ابریشم طبیعی بافته می شوند از جنس بهتر و مقاومت بیشتری بهره مند هستند. این الیاف از پیله های ابریشم تهیه می شوند که بسیار گران قیمت تر میباشند. همینطور از نظر لطافت و ظرافت در جایگاه بالایی قرار دارند.

 

نخ اکریلیک: نخ هایی هستند که از جنس الیاف مصنوعی، بیشتر در فرش های ماشینی استفاده می شوند و از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

تاریخچه تابلو فرش در ایران

 

از نظر طرح و سبک

تاریخچه تابلو فرش در ایران

مناظر طبیعی: در این نوع از تابلو فرش‌ها منظره هایی از درختان، رودخانه، جنگل، گل و مناظری نظیر آن را شامل می‌شود.

 

حیوانات: شامل تصاویری طبیعی از حیوانات در صحنه های مختلف می‌باشد.

 

گل: شامل تصاویری مثل  گل‌های تزئینی و طبیعی می‌باشد.

 

اشخاص: تصاویری از اشخاص مشهور و نامی جهان و داستانی را شامل می‌باشد که اکثراً به صورت تک تابلو فرش و سفارشی بافته می‌شود.

 

ترکیبی: ترکیبی از تصاویر منظره های طبیعی و حیوانات و بناهای تاریخی و … را شامل می‌شود.

 

 اماکن مذهبی:  تصاویری از اماکن مذهبی و زیارتگاه ها را شامل میشود.

تاریخچه تابلو فرش در ایران

تاریخچه تابلو فرش در ایران

از نظر سایزبندی:

تابلو فرش ها علاوه بر طرح های مختلف، سایز های مختلفی نیز بافته میشود. این تابلو فرش های جذاب و رنگین در سایزهای:

 

  • ۵۰*۳۵
  • ۷۰*۵۰
  • ۱۰۰*۷۰
  • ۱۲۰*۸۰
  • ۱۵۰*۱۰۰
  • ۳۰۰*۲۰۰

 

این سایز ها عمومی‌تر هستند و بیشتر در بازار دیده می‌شوند اما سایز های دیگر هم به سفارش مشتری وجود دارد و شامل همین سایز ها نمیشود.

تاریخچه تابلو فرش در ایران

شباهت ها و تفاوت ها میان تابلو فرش ها و فرش

تاریخچه تابلو فرش در ایران

تاریخچه تابلو فرش در ایران

دستگاه و روش بافت تابلو فرش ها و فرش تفاوتی با یکدیگر ندارد و فقط تابلو فرش ها در سایز های کوچک تر طراحی و بافت میشوند ولی تابلو فرش ها چون کوچکتر بوده و باید زیبایی و ظرافت خوبی داشته باشند، به صورت جزیی تر و ترکیب رنگ بهتری در آن ها به کار میرود که نمود بسیار خوبی داشته باشد. پس طول عمر تابلو فرش ها نیز مثل فرش بسیار بالا و ماندگار میباشد و از این نظر خیالتان راحت باشد. همچنین قاب مناسب و تراکم تابلو فرش در زیبایی آن موثر است. هرچه تراکم آن بیشتر باشد ریز بافتی بیشتری دارد و طرح روی تابلو فرش بهتر خودش را نشان میدهد.

تابلو فرش دستباف یکی از جذابترین و زیباترین اثر هنری قالی بافان به حساب می آید که خیلی از ما با دیدن آن به شدت لذت می بریم. تابلو فرشها به دو دسته اصلی دستی و ماشینی تقسیم بندی می شوند و هرکدام دارای مشخصات و ویژگی های خاص خودشان می باشد که لازم است در هنگام خرید با آنها آشنا باشید.

ما در این مقاله از فرش فراهان قصد داریم صفر تا صد تابلو فرش دستباف و تا حدی ماشینی را برای شما بررسی کنیم و به شما مشخصات و ویژگی های یک تابلو فرش با کیفیت و خوب را معرفی کنیم.

تابلو فرش چیست؟

تاریخچه تابلو فرش در ایران

 

اگر به زبان ساده بگوییم تابلو فرش در واقع به همان قالی و فرش گفته می شود که در ابعاد کوچک بافته می شود.

به طور کلی هرچیزی که قابلیت گسترده شدن داشته باشد؛ مثل موکت، زیلو، حصیر، قالی و… را در اصطلاح فرش گفته می شود. حالا هر فرشی که دارای گره باشد، یعنی از کنار هم قرار گرفتن گره ها بافته شود به آن قالی گفته می شود. حالا هر قالی که متراژ و اندازه آن کوچک باشد  در اصطلاح تابلو فرش گرفته میشود.

تابلو فرش ها در بیشتر موارد درون قاب قرار می گیرند و برای زیبایی و جلوه بخشیدن به منزل، بر روی دیوارهای خانه نصب می شوند. از آنجایی که این تابلوها به عنوان نمادی از قدمت، اصالت، تاریخ و فرهنگ خاص ایرانی می باشند، زیبایی و رنگ خاصی به منزل شما می بخشد.

تاریخچه تابلو فرش در ایران

دلیل محبوبیت تابلو فرش

تاریخچه تابلو فرش در ایران

تابلو فرش ها نسبت به سایر تابلوهای نقاشی و تزییناتی که به دیوار وصل می شوند دارای مزیت هایی می باشد که باعث محبوبیت آن شده است:

  1. تنوع عجیب و باور نکردنی تابلو فرش به گونه ای می باشد که شاید پیدا کردن دوتا تابلو فرش هم شکل غیر ممکن باشد!
  2. تابلو فرش بر خلاف بسیاری از وسایل تزیینی دیگر تنها جنبه زیابیی ندارد و بلکه یک سرمایه گذاری ایده آل به حساب میاد. شاید باورش سخت باشد اما یک تابلو اصیل ایرانی ممکن است پس از چند دهه  افزایش قیمت داشته باشد.
  3. استفاده از یک بافته طبیعی که از مواد مصنوعی برای خلق آن استفاده نشده است و همین موضوع باعث می شود که هیچگونه خطر سلامتی و زیست محیطی به همراه نداشته باشد.
  4. نوع بافت و کیفیت بالای تابلو فرش دستباف باعث می شود که این آثار دوام بسیاری بالایی داشته باشند، تا جایی که اگر درست  از ان نگهداری شود برای نسل ها باقی خواهند ماند.

تاریخچه و قدمت تابلو فرش در ایران

تاریخچه تابلو فرش در ایران

تاریخچه تابلو فرش در ایران

 

تاریخچه فرش دستباف همیشه با ابهامات  فراوانی همراه بوده است، اما بررسی ها نشان می دهد که سال‌های پیش از میلاد آغاز شروع بافت فرش در ایران می باشد و از همان ابتدا نیز بافت تابلو فرش وجود داشته است. البته نه به مفهوم امروزی تابلو فرش!

اگر بخواهیم به طور دقیق تر بیان کنیم باید گفت؛ شروع گسترش قالی بافی در ایران از دوره هخامنشی بوده و در دوره ساسانی  که بافت تابلو فرش دستباف در ایران رواج پیدا کرد.

بافت تابلو فرش ادامه پیدا کرد تا نزدیک به 80 سال پیش مردم یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی به نام سردرود تصمیم گرفتن که بافت تابلوهای فرش را به صورت حرفه ای ادامه بدهند.

استفاده از طیف رنگ متنوع و ظرافت در بافته های شهر سردرود باعث شد که این شهر، شهرت جهانی در بافت تابلوهای فرش پیدا کند، تا جایی که امروزه به سردرود به عنوان پایتخت تابلو فرش جهان نام برده می شود.

تاریخچه تابلو فرش در ایران

انواع کلی تابلو فرش در ایران

 

همانطور که گفته شد تابلو فرش را در دو دسته اصلی دستباف و ماشینی تقسیم بندی می کنند که هرکدام دارای ویژگی های خاص خودشان می باشند.

تابلو فرش دستباف از آنجایی که علاوه بر زیبایی دارای قدمت و اصالت خاصی می باشد، دارای قیمت بسیار بالاتری نسبت به ماشینی می باشد. اما اگر به هنری بودن کار خیلی اهمیت نمی دهید و تنها دنبال یک اثر زیبا برای منازل خود هستید که دارای قیمت پایینتری باشد، تابلو فرش ماشینی برای شما گزینه مناسبتری می باشد.

یه نکته ای که لازمه دقت کنید این است که مدل های دستباف با هم از لحاظ ارزشی بسیار متفاوت می باشد و این تصور اشتباهه که تا شنیدید یک تابلو فرش دست بافت می باشد؛ پس حتما کیفی بالایی داری دارد. مواردی همچون تعداد گره های استفاده شده برای بافت، نوع رنگ های انتخابی، جنس الیاف و… از مهمترین این موارد می باشد.

تاریخچه تابلو فرش در ایران

تابلو فرش دستباف ایران از شهرت بسیار بالایی برخوردار است و نه تنها در ایران؛ بلکه کشورهای اروپایی، آمریکایی، اعراب و چینی برای خرید آنها بسیار مشتاق می باشند.

همانطور که گفتیم بهترین تولید کننده تابلو فرش دستباف شهر سردرود می باشد ولی بهترین تولید کننده تابلو فرشهای ماشینی نیز شهر کاشان می باشد که همیشه در زمینه تولید فرش های ماشینی از اعتبار و محبوبیت بالایی برخوردار بوده است.

تاریخچه تابلو فرش در ایران

مهمترین طرح های تابلو فرش دستباف و ماشینی

تاریخچه تابلو فرش در ایران

جنس الیاف تابلو فرش دستباف و ماشینی

تاریخچه تابلو فرش در ایران

 

به طور کلی الیاف فرش دستبافت دارای اهمیت بالایی می باشد، زیرا به نوعی کیفیت فرش و تابلو فرش ها رابطه مستقیم با جنس الیاف دارند.

الیاف یا همان نخ های استفاده شده در تابلو فرش ها بسته به منطقه و مواد اولیه موجود در استان بافت فرش و تابلو فرش متفاوت می باشد که مهمترین دسته بندی آن به این ترتیب می باشد:

الیاف پشمی: پشم را می توان پرکاربردترین ماده اولیه برای بافت فرش   و تابلو فرش معرفی کرد که از پشم گوسفندان تهیه و استفاده می شود.

پشم بسته به نژاد گوسفندان و علوفه ای که گوسفندان از آن تغذیه می کنند دارای کیفیت متفاوتی می باشد. در بین مناطق بافت تابلو فرش، استان های غربی و شمال غربی ایران دارای باکیفیت ترین نوع پشم می باشند.

الیاف پنبه ای: بعد از پشم قطعاً پنبه پراستفاده ترین نوع نخ و الیاف به حساب می آید که خیلی از ما آن را با نام کتان نیز میشناسیم.

استفاده از پنبه بیشتر از آنکه برای پرزهای تابلو فرش دستباف استفاده شود برای تار و پود کاربرد دارد. پنبه دوام و استحکام بسیار بالایی به تابلو فرش بافته شده می بخشد.

تاریخچه تابلو فرش در ایران

تاریخچه تابلو فرش در ایران

 الیاف ابریشمی: ابریشم استفاده شده در تابلو فرش ها به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می شود که در این بین استفاده از پیله های ابریشم طبیعی؛ زیبایی، ظرافت و لطافت خاصی به تابلو فرش می بخشد که باعث می شود محصول نهایی از قیمت بسیار بالایی برخوردار شود.

الیاف کرکی: کرک نیز از بدن چهارپایان به دست می آید که دارای قیمت بسیار بالایی می باشد. دلیل این موضوع نیز کمیاب بودن آن نسبت به پشم می باشد.

در واقع کرک الیاف نازکی می باشد که روی پشم و پوست چهارپایان جمع می شود و دارای لطافت و نرمی خاصی می باشد.

الیاف اکریلیک: قیمت این نخ‌ ها به نسبت نخ‌ های طبیعی ارزانتر است و تابلو فرش‌ های بافته شده با آن در بیشتر موارد دارای قیمت‌ بسیار مناسب‌ تری می باشد.

تاریخچه تابلو فرش در ایران

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *