بازار فرش دستبافت در کرج, فرش دستبافت در کرج, فرش دستبافت قسطی, فرش دستبافت قسطی در کرج, فرش های دستبافت

تاریخچه فرش های دستبافت در ایران و جهان

فرش دستبافت در کرج

تاریخچه فرش در جهان

فرش دستبافت در کرج

تاریخچه فرش در جهان به زمان پس از زندگی در غارنشینی بر میگردد. انسان ها آن زمان تلاش می کردند مانند پرندگان برای خود زیر اندازی تهیه کنند که این کار را ابتدا با شاخ و برگ درختان و الیاف گیاهی به تقلید از  رفتار پرندگان انجام دادند. با گذشت زمان و توسعه شهر نشینی ذ یاد گرفتند از مواد نرم تری از قبیل پوست و پشم حیوانات استفاده کنند و پس از مدتی انسانها توانستند چگونگی ریسندگی و بافندگی را اختراع کند و  به همین ترتیب تا به امروز ادامه پیدا کرده است و امروزه در جهان بشر توانسته فرش هایی بسیار نرم و لطیف، گرانبها و ارزشمند از الیاف طبیعی و مصنوعی، ابریشم و … با نام فرش و قالی طراحی و تولید نماید.  اکنون بسیاری از نقش های مورد استفاده برای بافت فرش  نیز هنوز نقش حیوانات می باشد و ریشه در زمان غار نشینی دارد.

 

تاریخ فرش دستباف

تاریخچه فرش دستباف طبق اسناد و آثار به دست آمده بدون نام ایران قابل شناسایی و نگارش نیست و هر آنچه  اقوام دیگر دارند در ادامه یادگیری این هنر از ایرانیان باستان بوده است. پیدا شدن فرش پازیریک گواهی مستحکم بر این مدعاست گرچه انتشار و گردش سینه به سینه این هنر از ایران باستان به زنان و مردان امروزی گواهی محکم تر  است .

یادگیری این هنر خاص چیزی شبیه یادگیری زبان اول کودکان است که فرزندان هر خانواده سنتی ایرانی خصوصا دختران بصورت ناخودآگاه با تاثیرات و مشاهدات پیرامونی، این هنر سخت، ظریف و زیبا را فرامیگیرند در حالیکه فراگیری آن  برای بزرگسالان بسیار سخت تر است و چون فراگیری زبان دومی سخت خواهد بود.

جهت خرید فرش دستبافت در کرج به راحتی میتوانید به بازار بزرگ فرش دستبافت کوروش مراجعه و طرح های گوناگون و زیبا را مشاهده کنید

تاریخچه فرش دستباف اصفهان

تاریخچه فرش دستباف اصفهان. به دوران صفویه بازمیگردد. و  دوران صفویان دوران  شکوفایی کلیه آثار هنری  دستی بود. در زمان صفویان بافندگان فرش در محله جلفای امروزی واقع در اصفهان، سکونت داشتند. و در مرکز شهر کارگاه های بسیار بزرگ فرش بافی به دستور شاه عباس ساخته شده بود. به دلیل علاقه بسیار زیاد شاهان صفویه به هنرهای دستی از جمله قالی بافی. بهترین فرش های دستباف ابریشمی در اصفهان و توسط هنرمندان اصفهانی بافته شد. با توجه به  پیشینه فرش اصفهان. این فرش به یکی از اصیل ترین  ایران معروف شده است. که همیشه از گذشته تا به امروز به سایر کشورهای جهان نیز صادر میشود. بافندگی فرش همواره یکی از هنرهای پر زحمتی است. که نیازمند دقت، حوصله و مهم تر از همه علاقه بسیار می باشد. و هنرمندان و اساتید زحمتکش بافنده در اصفهان توانسته اند سهم بسیار زیادی را در باب طراحی و بافندگی فرش به خود اختصاص دهند.

 

 

فرش دستبافت در کرج

مراحل بافندگی فرش دستبافت

در اول باید طرح و نقش مورد نظر خود را انتخاب نموده، و در مرحله بعدی بر اساس ابعاد دلخواه خود دار مناسبی را تهیه کنید. توجه داشته باشید باید از قبل نوع قالی خود (تمام ابریشم، گل ابریشم، کف ابریشم و سوف) را انتخاب کرده تا بر اساس آن بتوانید نخ و وسایل مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

بعدا چله کشی دار خواهد بود؛ در صورتی که خودتان قادر به انجام این عمل نیستید به مراکز و کارگاه های قالی بافی مراجعه نمایید. حال همه چیز برای بافت فرش فراهم است و باید ساده بافی و گره زنی ابتدای فرش را به کمک ابزار خامه انجام دهید. اکنون پود زنی و کوبیدن پودها را انجام دهید.

شیرازه زنی کناره ها و قیچی سر پرزهای بافته شده جز مراحل انتهایی محسوب می شوند. هنگام بافت دقت لازم را به عمل آورید تا براساس طرح و طبق رنگبندی آن گره بزنید. آخرین مرحله پایین کشی فرش و پرداخت آن خواهد بود تا یک فرش به نتیجه نهایی خود برسد.

در کشور ایران طریقه بافت فرش در  شهر با راه و روش ویژه ای انجام می شود اما متداول ترین نوع آن ها گره ترکی یا متقارن و گره فارسی یا نامتقارن است. از گره ترک در شهرهایی همچون تبریز، عشایر فارس، همدان و…. و از گره فارسی در شهرهایی مانند اصفهان، اراک، مشهد و … استفاده می گردد.

فرش دستبافت در کرج

تحولات فرش دستبافت ایرانی در مرور زمان

تحولات فرش دستبافت ایرانی در مرور زمان. با توجه به  استعداد فراوان ایرانیان همواره سیری رو به رشد بوده است. گرچه بعضی ها معتقدند که رشد و ترویج فرش دستباف ریشه در ایران ندارد. ولی اسناد و مدارک زیادی برای رد این فرضیه وجود دارد. و از زمان های هخامنشی و حتی قبل آن در کتاب های بسیاری به این موضوع اشاره شده است. دوره صفویان به دوره اوج رشد هنر قالی بافی معروف است. افزایش رو به رشد هنر فرش بافی را می توان مدیون این دوره از تاریخ بود همچنین اکثر قالی های بافته شده. ارزشمند موجود در موزه های امروزی، هنر دست اساتید بزرگ در دوره صفویه می باشد. در دوره قاجار به دلیل ضعف اقتصادی ایران قالی بافی اهمیت خود را از دست داد. و همچنین این هنر گرانبها از رونق افتاد. امروزه با توجه به پیشرفت علم و فرهنگ قالی بافی دوباره بسیار مورد توجه قرار گرفته است. فرش دستبافت در کرج

تقسیم بندی فرشهای ترکمن

تقسیم بندی فرشهای ترکمن بر اساس نام قبایل .تکه،یموت،ارساری،ساریق و چادور می باشد. بهترین نمونه فرشها از رنگهای قهوه ای تیره مایل به قرمر تا قرمز تیره مایل به ارغوانی است.در قسمت های مرکزی ردیفهای گل تکه با خطوط عمودی. و افقی سیاه بهم وصل می شوند. البته فرشهای بافت طوایف وابسته به ایل اساری که در مناطق شمال افغانستان زندگی می کنند. و نیز طوایف بلوچ خراسان و مناطق مرزی ایران. و ترکمنستان از جمله فرشهای ترکمن به حساب می آیند. معرفی و ویژگی بافت های ترکستان شرقی. ترکستان شرقی  جلگه ایست. مرتفع که در. شمال و جنوب و غرب بوسیله رشته کوههای  محصور شده است. کمربند باریکی از مرتع در کوهپایه ها .شرایط لازم را برای اقتصاد عشیره ای فراهم نموده است.عشایر این منطقه اغلب قرقیز هستند. پشم بسیار مرغوب گوسفندان این عشایر زمینه مناسب. برای فرشبافی در منطقه را تسحیل بخشیده است.  ترکستان شرقی دارای سابقه ای طولانی در تولید فرش دستباف دارد.

اگر به دنبال خرید یا تعویض فرش دستبافت در کرج هستید میتوانید با مرکز فروش فرش دستبافت در کرج تماس بگیرید.

تماس با فرش دستبافت در کرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *