ویژگی های فرش دستبافت کاشان

ویژگی های فرش دستبافت کاشان

ویژگی های فرش دستبافت کاشان

طرح‌های فرش دستباف کاشان یکی از معروف ترین طرح‌های دستباف در سراسر دنیا هستند. به طوری که از این طرح‌ها در سایر فروشگاه های  فرش دستباف و سراسر دنیا به عنوان یکی از طرح‌های اصولی فرش دستباف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فرش‌های کاشان در طرح‌ها و نقش و نگارهای مختلفی در بازار موجود هستند. اما از مشهور‌ترین آن‌ها می‌توانیم به طرح‌های تلفیقی ترنجی لوزی و ترنج گرد اشاره کنیم.

وجود رنگ ها در فرش‌ دستباف کاشان

کاشان؛ از زمان قدیم علاوه بر صنعت فرش‌بافی، در حوزه رنگرزی؛ جزء بهترین تولید کننده‌های الیاف رنگی در دنیا بوده. دانش رنگرزی در کاشان با توجه به سابقه تاریخی و مهارت بالای کاشانی‌ها جزء برترین‌ها در دنیا بوده است. به طوری که اکثر کارشناسان رنگ شناسی، کاشان را به عنوان مهد رنگرزی دنیا می‌شناسند. دانش رنگرزی در کاشان بر روی فرش‌های دستباف این استان تاثیر بسیار مثبتی گذاشته است. همواره فرش‌های این منطقه جزء خوش‌رنگ‌ترین رنگ‌ها در میان فرش‌های دستباف ایرانی هستند.

رنگ‌های قرمز لاکی، کرم، سرمه‌ای، سبز‌ برگ‌گردویی، فیروزه‌ای جزء پر استفاده‌ترین طیف‌های رنگی در نقش و نگار قالی‌‌های کاشان به شمار می آیند.

خصوصیت فرش های دستباف کاشان

انواع طرح در فرش های دستباف کاشان

تمام فرش دستبافت مطابق با ویژگی‌های فرهنگی،  دانش خود از خصوصیات خاصی برخوردار هستند. فرش‌ دستباف کاشان از خصوصیات مهمی مانند ظرافت، ثبات رنگی، تنوع، تراکم بالا و نرمی خامه‌ها برخوردار است.

فن بافت قالی دستباف کاشان باعث شده است که این قالی‌ها به یکی از ظریف‌ترین فرش‌ها در سطح دنیا تبدیل شوند. استفاده از ابریشم و پشم با کیفیت، همچنین پنبه جزء عوامل بسیار مهم در افزایش ظرافت و تراکم بالای این فرش‌ها شده است.

گره‌زنی در فرش‌های این منطقه به صورت متقارن در بین بافندگان رواج بسیاری دارد. این نوع گره باعث شده که این فرش‌ها از نظر قطر، ظرافت بسیار بیشتری در میان سایر فرش‌های دستباف داشته باشند.

تنوع‌ در فرش‌ های دستبافت کاشان

فرش‌ دستباف کاشان، از نظر اندازه در ابعاد قالی، قالیچه، ذرع، ذروع نیم، پادری، کناره تقسیم بندی شده‌ است. پر استفاده‌ترین اندازه قالی‌های کاشان عمدتا در اندازه قالی و قالیچه در طرح‌های ترنج لوزی و ترنج دایره‌ای است.

عمده فرش‌های بافته شده در کاشان از جنس‌های ابریشم، پشم و پنبه‌ هستند. بافندگان در بیشتر فرش‌ها با توجه به تراکم بسیار بالا از ابریشم استفاده بیشتری می‌کنند. علت استفاده از ابریشم، ظرافت بیشتر این نخ و همچنین استحکام بسیار بالای آن‌ها در گره‌های پرتراکم است

سخن پایانی

فرش دستباف کاشان از نظر ظرافت، زیبایی، کیفیت و راحتی جزء بهترین فرش دستباف در دنیا است. هر ساله تعداد زیادی از تاجران بین المللی و داخلی، فرش‌های کاشانی را به اقصی نقاط دنیا صادر خواهند کرد. در خرید فرش‌های دستباف کاشان توجه داشته باشید که این فرش‌ها متعلق به استان کاشان و از نظر اصالت منطقه‌ای مورد تائيد باشند؛ خرید این فرش‌ها از گالری‌های معتبر می‌تواند خیال شما را از اصالت و کیفیت این فرش‌ها راحت کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *