شستشوی فرش در منزل

طریقه شستن فرش در منزل

طریقه شستن فرش در منزل

هر چند وقت یک بار فرش را تمیز کنیم؟

 

زمانی  که هر لکه یا کثیفی، مثل لکه جوهر یا لکه چربی، روی فرش شما ایجاد شود در کوتاه ترین زمان ممکن باید برای  تمیز کردن آن اقدام کنید. در غیر این صورت، احتمال ثابت ماندن لکه وجود دارد و کار شما سخت تر خواهد شد.

حدودا هر شش ماه یک بار نیز باید برای شستشوی اساسی فرش های خود اقدام کنید. این کار را می توانید خودتان در خانه انجام داده و یا به قالیشویی ها بسپارید.

مراحل شستن فرش در خانه با شامپو فرش

برای شستشوی فرش در خانه می توانید از طریق مراحل زیر اقدام کنید:

  1. یک سطل آب ولرم، لوازم شستشو و مواد شوینده آماده کنید. لوازم لازم برای  شستن فرش شامل برس، حوله تمیز، بطری اسپری و جارو برقی می باشد. همچنین از شامپو فرش میتوانید به عنوان مواد شوینده و یا مقداری جوش شیرین همراه با مایع ظرفشویی استفاده کنید.
  2. کل سطح فرش را  منظم جارو کنید. مطمئن شوید که هیچ ذره اضافی روی فرش باقی نمانده باشد.
  3. شامپو فرش را با آب ولرم ترکیب کنید و در یک بطری اسپری بریزید.  می توانید از ترکیب جوش شیرین و مایع ظرفشویی نیز به جای شامپو فرش استفاده کنید.
  4. محلول را روی فرش اسپری کنید تا کل سطح آن را بپوشاند.
  5. با یک برس، به آرامی روی فرش بکشید تا تمیز شده و روی آن کف کند.
  6. فرش را کمی خیس کنید تا کف فرش از بین برود. توجه داشته باشید که رطوبت آن باید به اندازه ای باشد که لکه ها و کثیفی های سطح آن پاک شود. سپس محلول پاک کننده را به آرامی روی آن اسپری کنید.
  7. صبر کنید تا فرش کاملا خشک شود. سپس روی آن را دوباره جارو کنید. توجه کنید  که کیسه جارو برقی باید خالی باشد تا بهترعمل کند.

شستشوی فرش به روش سنتی

شستن فرش به روش سنتی

چه زمانی باید فرش ‌را بشوييد؟

شستن فرش های ماشینی و قديمی فقط زماني بايد اتفاق بيفتد كه آنها واقعا کثیف شده باشند پس دليل ندارد كه حتما فرش‌ها را هر سال بشوييد. اگر فرشتان تميز است و نيازی به شستن ندارد میتوانيد اين كار را ۲يا چند سال يك‌بار انجام دهيد.

بعد از شستن فرش هارا لوله کنید

به خاطر داشته باشید که جهت شستشوی فرش ماشينی با تراكم بالای ۵۰۰شانه نبايدفرش هارا  تا كنيد؛ چرا كه جای تا به‌صورت شكستگی روی فرش باقی می ماند، ضمن اينكه از عمر فرش هم میکاهد.

بهترين و آسان‌ترين راه انتقال فرش لوله كردن آن است.

روش شستشوی فرش ماشینی در منزل

بهترین راه حل شستن فرش ماشینی در منزل

در شستن فرش در منزل، رعایت نکات زیر اهمیت ویژه‌ای دارد:

۱- غبار گیری معمولی: در غبارگیری معمولی فرش را تکان میدهند و یا با چوب بر پشت فرش  می کوبند تا گرد و خاک از روی فرش خارج شود. سپس با جاروی زبر (همان جاروهای چوبی که در منزل همه موجود است) آن را می روبند.

۲- غبارگیری مکانیکی: این کار در کارخانه ها، بسته به کیفیت فرش صورت می‌گیرد و در منزل امکان ندارد.

فرش‌هایی که دارای گرد و غبار هستند، قبل از شستشو حتما باید غبارگیری شوند، چرا که هنگام شستشو گرد و غبار در ته گره (محل تماس گره با تار و پود) باقی مانده خوب تمیز نمی‌شوند و باعث پوسیدگی فرش می‌گردد.

جاروبرقی چون به صورت رفت و برگشت روی فرش کشیده می‌شود خواب فرش را به هم زده و از زیبایی آن می‌کاهد.

نتیجه گیری:

شستشوی  فرش‌ها یکی از کارهای سخت خانه تکانی است که با روش های خاص می‌توان شستشوی فرش در خانه را راحت و آسان کرد.

شستن فرش ماشینی در منزل نیاز به فضای مناسب دارد پس اگر فضای مناسبی دارید و ابعاد فرشتان کوچک است با رعایت مصرف بهینه آب می‌توانید آن را در خانه بشویید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *