پاک کردن لکه خون از روی فرش

پاک شدن لکه خون از روی فرش

پاک شدن لکه خون از روی فرش

برای پاک شدن لکه خون از روی فرش بهتر است قبل از آشنایی با روش هایی هایی که در اینجا مطرح است به نکاتی که قبل از رفع این موضوع وجود دارد، توجه کنید به طور مثال باید در ابتدا لکه ی خون روی فرش با یک دستمال تمیز مقدار  اضافی خون را پاک کنیم و سپس به سراغ استفاده از روش  هایی برای تمیز کردن باقی مانده لکه بروید.

البته باید به این نکته توجه کنید که نباید حوله یا دستمال روی لکه بماند و تنها برای گرفتن رطوبت خون باید آن را استفاده کرد و بعد از آن به سراغ روش هایی که در ادامه برای از بین بردن لکه خون روی فرش مطرح است بروید تا بتوانید لکه به وجود آمده را از بین ببرید.

باید در این زمینه به این نکته هم توجه داشته باشید حتی اگر خون ریخته شده روی فرش هم تازه باشد باز هم در عین سادگی مشکلاتی برای رفع و از بین بردن لکه خون روی فرش وجود دارد؛ چرا که لکه خون از سری مواد پروتئینی و آنزیم هاست که سریعا به سطوح می‌چسبد چه برسد که لکه قدیمی باشد.

همینطور که می‎دانید لکه خون روی فرش نجس است و اگر این لکه قدیمی باشد بهتر است قبل از انجام راه های رفع آن با مقداری گوشت بدون طعم و مخلوط آن با آب سرد لکه را تازه تر کنید. البته  زمانی که باید برای باقیماندن این ترکیب بر روی لکه وجود داشته باشد به مدت 20 تا 30 دقیقه است تا پروتئین خون را بشکند تا راهکار شستشوی فرش ساده‌تر انجام شود.

البته باید بدانید که اگر لکه خون همچنان خیس باشد، می‌توانید با ریختن مقداری نمک یا جوش شیرین بر روی آن و منتظر  بمانید تا زمان خشک شدن و  بعدا با استفاده از برس نیز به تمیزی آن دست بزنید. بعد از انجام این مراحل در زمینه لکه خون روی فرش چه تازه باشد چه خشک شده، بهتر است به سراغ راه هایی که در زمینه پاك كردن لكه خون روي فرش مطرح است برویم که در ادامه بدان اشاره نموده ایم تا بتوانید با اطلاع از آن به راحتی بدون نیاز به قالیشویی به رفع این لکه از فرش در منازلتان بپردازید.

به ویژه  محصولاتی چون فرش های تراکم بالا از جمله فرش های 1500 شانه که در عین ظریف بودن به دلیل برجستگی، بهتر است کمتر به قالیشویی ها برای شستشو داده شود و بهتر است برای  تمیزی و نظافت آن در منزل اقدام کنید تا نیازی به شستشو پیدا نکند.

پاک کردن لکه خون از روی فرش: گذشته از  موضوع بهداشت، از لحاظ شرعی نیز شامل اهمیت است؛ زیرا خون از دیدگاه شرع، جزء نجاسات است و باید طبق آیین شرعی، شسته و پاک شود.

پاک کردن لکه خون از روی فرش دستباف

همان طور که می‎دانید ارزش و قیمت فرش دستباف بالاست و باید بیشتر به نگهداری و نظافت آن توجه کنید چرا که در صورت بروز آسیب به آن نه تنها از قیمت این فرش کم می‎شود بلکه زیبایی آن هم از بین می‎رود به همین جهت در صورت  وجود لکه خون بر روی آن باید به سراغ پاک کردن لکه خون از روی فرش دستباف به روش زیر عمل کنیم:

  • برای پاک کردن لکه بر روی این فرش نباید عجله کنید و باید با صبر و حوصله بدون وارد کردن فشار به آن با دستمال یا حوله تمیز لکه خون را از بین ببرید.
  • نباید از مقدار زیادی جوش شیرین یا نمک استفاده کنید و در صورت پاشیده شدن جوش شیرین یا نمک بر روی لکه باید به طور کامل آن را تمیز کنید.
  • به هیچ عنوان نباید از آب گرم و بخار استفاده کنید چون رنگ های فرش دستباف طبیعی است و با استفاده از آب گرم و بخار امکان تداخل رنگ ها با یکدیگر وجود دارد.
  • استفاده از مواد شوینده ای چون مایع ظرفشویی یا پودر صابون رخت شویی نیز برای برطرف کردن لکه خون از فرش دستباف نیز امکان‌پذیر است.
چگونه لکه خون را از روی فرش پاک کنیم؟

نکته های مهم در رابطه با از بین بردن لکه خون از  روی فرش

با توضیحات گفته شده و راهکار هایی که در زمینه از بین بردن لکه خون از روی فرش ماشینی یا دستباف مطرح شده است یک سری از نکات مهم در رابطه با از بین بردن لکه خون روی فرش وجود دارد که عدم توجه به آن باعث  آسیب به فرش می‎شود که در زیر به این سری از نکات اشاره کرده ایم:

  • به هیچ عنوان لکه خون را با دستمال بر روی فرش مالش ندهید چون لکه پخش می‎شود.
  • حتما برای رفع و برطرف سازی لکه از آب سرد استفاده کنید؛ چرا که آب گرم تثبیت این لکه را به همراه دارد.
  • استفاده بی رویه آب هم منجر به پخش لکه می‎شود؛ پس بهتر است لکه را نمناک کنید.
  • استفاده از بخار شوی برای فرش دستباف ممنوع است؛ چرا که باعث درهم رفتن رنگ ها می‎شود در حالی که برای نمونه فرش های ماشینی استفاده از آن مجاز است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *