روش نگهداری از ریشه فرش

روش نگهداری از ریشه فرش

روش نگهداری از ریشه فرش

ریشه های فرش در اصل همان نخ‌های سفیدی هستند که در انتهای فرش قراردارند. از انواع ریشه‌ فرش می‌توان به ریشه‌های سفید، ریشه‌های گرده دار، ریشه‌های زنجیره‌ای اشاره کرد، در هر صورت مراقبت و نگهداری از ریشه فرش لازم و ضروری است.

 کاور ریشه فرش

استفاده از کاور ریشه فرش

برای نگهداری و مراقبت از ریشه فرش به موارد مهمی اشاره خواهیم کرد:

تمیز کردن ریشه های فرش

ریشه های فرش به دلایل مختلفی خیلی زود کثیف می‌شوند و سفیدی اولیه خود را از دست می‌دهد.

برای از بین بردن زردی ریشه فرش باید مقداری آب گرم و شامپو فرش را با هم مخلوط کرده و با پارچه آغشته به محلول ریشه فرش را کاملا پاک کنید و این کار را ادامه دهید تا ریشه‌ها سفید و براق شوند. پس از شستن ریشه های فرش، آن را در فضای باز قرار دهید تا کاملا خشک شود.

یکی دیگر از روش هایی که می‌توانید برای تمیز کردن ریشه فرش انجام دهید، کاور فرش است. کاورها جنس‌های مختلفی دارند. بهترین جنس کاور، توری است که  با نگه داشتن ریشه های فرش در داخل خود ، از ورود کثیفی و خراب شدن ریشه ها جلوگیری می کنند و حتی در اثر رفت و آمد آسیب نمی بیند. دقت داشته باشید که هرچندماه یکبار باید کاورها را عوض کنید.

 

محافظ ریشه فرش

گره زدن ریشه فرش

یکی دیگر از روش های محافظت از ریشه فرش گره زدن ریشه های فرش هست که علاوه بر محافظت  زیبایی خاصی به فرش می دهد این روش یکی از بهترین روش های مراقبت از ریشه فرش به حساب می آید که از قدیم در بین مردم رایج بوده  و هنوز هم از این روش استفاده می شود زیرا از وا رفتن و پوسیدگی ریشه فرش جلوگیری می کند.

 

روش های مختلفی برای گره زدن ریشه فرش وجود دارد از جمله: 

  • دو گره
  • گره نخودی
  • و گره زنجیره ای

دو گره: برای به وجود آمدن این روش باید ریشه فرش را به دسته 2 الی 5 تایی تقسیم کرد یک دسته از این ریشه‌ها را با دست چپ نگه داشته و با انگشت سبابه و شست دست راست نخی شبیه به نخ پود را بگیرید. بعدا آن دسته نخ را دو مرتبه به دور انگشت میانه، سبابه و شست بچرخانید، اولین دسته ۲ یا ۵ تایی از ریشه‌ها را از میان آن به بیرون آورده و مابقی نخ را با دست دیگر (دست راست) هدایت کنید. گره‌ای که تشکیل می‌شود، روی اولین دسته ریشه ها قرار می‌گیرد. این گره (دو گره) دقیقا به انتهای ریشه ها هدایت می‌شود و باعث استحکام گلیم بافت فرش می‌شود. این عمل را به ترتیب روی دسته‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم از ریشه‌های فرش تا به آخر انجام دهید. استفاده از این روش در فرش‌های نو که ریشه‌های سالم و بلندی دارند، آسان تر است زیرا در فرش‌های قدیمی، ریشه‌های فرش پوسیده و کوتاهتر شده اند و استفاده از این روش سخت تر است.

گره نخودی: در این روش هم ریشه‌ها را به دسته 2 الی 5 تایی تقسیم کنید و به صورت گره های ساده هر دسته را دور خود بپیچانید و گره بزنید تا در ابتدای ریشه فرش، گره نخودی ایجاد شود. در این روش نیز باید طول ریشه ها بلند باشد. برای استفاده از این روش برای فرش‌های قدیمی باید به کمک نخ چله ریشه‌ها را بلند نمود و گره زد.

گره زنجیره ای: در این روش هم مثل دو روش قبلی باید ریشه‌های فرش بلند باشند. از این روش که علاوه بر محافظت از ریشه به منظور زیبایی نیز استفاده می‌شود بدین صورت عمل می‌شود که ابتدا باید از روش‌های قبل که توضیح داده شد استفاده کنید. یعنی در ابتدا ریشه‌ی گره نخودی یا دو گره ایجاد کنید. بعدا امتداد ریشه‌ها را به فاصله ای در حدود ۲ سانتی متر از گره نخودی، مجدداً با هم گره ای معمولی بزنید. دوباره امتداد ریشه ها را از محل قبلی و با فاصله‌ی ۲ سانتی متری از ریشه‌های مجاور گره بزنید. در انتها تمامی ریشه‌های فرش به صورت زنجیره ای تغییر شکل می‌دهند.

گره زنجیره ای

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *