روش نگهداری از فرش دستبافت

روش نگهداری از فرش دستبافت

روش نگهداری از فرش دستبافت

محل پهن کردن فرش های دستبافت

فرش های  دستباف باید در یک محل کاملاً صاف پهن شوند. در غیر این صورت با گذر زمان تغییر حالت می‌دهند. نور آفتاب هم باعث از بین رفتن رنگ فرش دستباف می‌شود، به همین دلیل باید در جایی پهن شوند که در معرض مستقیم نور آفتاب قرار نداشته باشد. سطح زیر فرش دستباف باید بدون شکاف باشد، چرا که این شکاف‌ها مکانی امن برای رشد بیدها هستند که دشمن فرش‌های دستباف به شمار می‌روند.

رطوبت دشمن فرش‌های دستباف است، هرگز آنها را در جایی که مرطوب است قرار ندهید، حتی آب اضافی گلدان‌ها نیز به فرش‌های دستباف آسیب می‌رساند؛ به همین دلیل باید آنها را دور از رطوبت پهن کرد. هر چند وقت یک بار فرش را سر و ته کنید تا تمام قسمت‌های آن به یک اندازه پا خورده شوند و فرش یکنواختی خود را از دست ندهد.

روش جارو کردن فرش دستباف

یکی از مواردی که باید در هنگام جارو کردن فرش دستباف به آن دقت کرد، ریشه‌های فرش است. بهتر است از همان ابتدا ریشه‌های فرش را گره بزنید تا فرش شکافته نشود، سپس آنها را با یک روکش پارچه‌ای کاملاً بپوشانید. در این صورت در هنگام جارو کردن مشکلی از بابت ریشه‌های فرش نخواهید داشت.

جارو کردن فرش دستباف

تمیز کردن فرش های دستباف

ریختن مواد مختلف بر روی فرش اجتناب‌ناپذیر است، در چنین مواقعی باید به فکر لکه‌زدایی فرش باشید. برای پاک کردن لکه‌ روی فرش می‌توانید از ماست کم چرب استفاده کنید، مقداری ماست را روی لکه‌های فرش بریزید و بعد از جمع کردن بقایای آن، با یک دستمال نخی خشک و تمیز محل لکه را کاملاً پاک کنید.

اگر احساس می‌کنید حاشیه‌های فرش خاک‌آلود شده‌اند، با کمک برس و آب، آن قسمت‌ها را تمیز کنید و با یک دستمال نخی و خشک کاملاً پاک کنید. در ضمن هوا باید هوا روی فرش جریان داشته باشد تا رطوبت فرش کاملاً خشک شود.

Principles of handmade carpets maintenance - beheshticarpet

تغیر موقعیت فرش دستبافت

تغییر محل قرارگیری فرش در هر سال، می‌تواند در دوام و استحکام فرش شما تاثیر گذار باشد. بسته به محلی که فرش در آن استفاده شده است؛ چرخاندن و تغییر موقعیت آن می‌تواند عمر فرش را افزایش دهد.

فرش دستباف یک اثر هنری است. اگرچه این فرش‌ها به دلیل دوام بالا شناخته شده اند، اما حتما لازم است که با احتیاط از فرش خود مراقبت کنید.

خشک نگه داشتن دستباف

دور نگه داشتن رطوبت  از فرش به جلوگیری  و پوسیدگی فرش کمک می کند، بنابراین مطمئن شوید که فرش شما هر زمانی که خیس می‌شود، بلافاصله برای خشک کردن آن اقدام می‌کنید. برای رطوبت کم،می‌توانید مایع اضافی را با حوله جذب کنید و فرش را خم نکنید. در مورد نفوذ عمیق لکه درون فرش؛ می‌توانید محل مرطوب فرش را تا زمانی که خشک شود، بالا نگه دارید.

آسیب حشرات روی فرش دستبافت

حشراتی مانند بید از پروتئین پشم فرش دستباف تغذیه می کنند و جوندگانی مانند موش، پرز و پشم فرش دستباف را هدف قرار می‌دهند.

قالی دستباف رول شده

نگهداری فرش  لوله شده

نگهداری فرش دستبافت لوله شده به این دلیل  مهم است که اعتقاد داریم بهترین روش برای نگهداری فرش، در مواردی که قصد استفاده از آن را نداریم، لوله کردن آن است. اما نکاتی در خصوص لوله کردن فرش دستباف وجود دارد که انجام ندادن آن ها باعث می شود فرش دستباف شما آسیب ببیند؛ در ادامه این نکات مورد بررسی قرار خواهیم داد‌:

  • اولین نکته ای که باید قبل از لوله کردن فرش به آن دقت داشته باشید این است که، اگر فرش شما به هر دلیلی لطمه دید، باید قسمت پوسیده و آسیب دیده را تعمیر  کنید. به یاد داشته باشید که پشت گوش انداختن این قضیه باعث پوسیدگی بیشتر فرش دستباف شما خواهد شد و هزینه های زیادی را برای شما خواهد داشت.
  • حتماً قبل از جمع کردن و لوله کردن فرش دستباف از مواد ضد بید مانند تنباکو یا نفتالین استفاده کنید وآنها را لای فرش قرار دهید.

سخن پایانی

در این مقاله تمامی موارد نگهداری از فرش دستبافت را برای شما بیان کردیم تا به بهترین روش های گفته شده از فرش خود محافظت کنید

کارشناسان میتوانند شمارا در خرید فرش و انتخاب روش بهتر به شما کمک کنند جهت اطلاعات بیشتر با شماره های 09022606076و 02632409960 تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *