تاریخچه گبه

تاریخچه گبه

تاریخچه گبه

تاریخچه‌ و تولید گبه به زمان انسان‌های نخستین برمی‌گردد. انسان های نخستین در ابتدا از پوست حیوانات مختلف به عنوان زیرانداز استفاده می‌کردند. به مرور زمان و با کسب تجربه‌های زیاد توانستند از پشم حیوانات اهلی زیراندازهای تارو پودی را تولید کنند که یکی از آن‌ها گبه است. گبه به قالیچه خرسک هم معروف است. از جنس همان قالی است. منتها تفاوت آن در اندازه‌ی آن و پرزهای بلندتر آن هست.

مرکز های مهم برای بافت گبه

 گبه ها هنر دست عشایر مناطق مختلفی مثل بوشهر، شیراز، خراسان و …. می‌باشند. در واقع این قالی ها جزو سرمایه‌ی اصلی این مردم به حساب می آید. شیراز با قدمت ۱۵۰ ساله در زمینه‌ی گبه‌بافی از اسطوره های این هنر در ایران است. این منطقه شامل ایل نشین هایی مثل ایلات قشقایی، خمسه، ممسنی و بختیاری می‌باشد.

از مرکز های دیگر بافت گبه می‌توان از دو گنبدان ، باشت ، تل‌گر ، چشمه بلقیس ، ده‌شیخ و چرام در شهرستان کهکیلویه ، ده علیا و ده سفلی علیا ، برازجان و حوزه های روستایی شول و ده کهنه از استان بوشهر نام برد.

مشخصات گبه

تفاوت مهم گبه با فرش عواملی مانند سایز، بلندی پرزها که به یک سانتی‌متر هم می‌رسد، تعداد پود بیشتری که در آن‌ها به کار می‌رود، همه این‌ها عواملی برای نرم‌بودن گبه به حساب می‌آیند. یکی از عواملی که باعث شده‌ گبه را در انواع مختلف طرح و نقش ببینیم، نقش‌ سنتی و ذهنی بافنده‌‌های آن است. در بافت این نوع از زیراندازها هیچ‌گونه نقشه‌ای وجود ندارد. بافنده هرآنچه در ذهن خود دارد را به مرحله‌ی اجرا در می‌آورد. به همین به جرات می‌توان گفت که اگر میلیون‌ها گبه را در کنار هم قرار دهید باز هم محال استدو گبه با مشخصات کاملا یکسان پیدا کنید. این نکته از مشخصه‌هایی با ارزش هنری این کالا می‌باشد.

گبه ها در استان بوشهر

در استان بوشهر گبه‌بافی رایج ترین محصول صنایع‌دستی استان است. بافندگان این استان از دو قشر هستند. یه تعداد بافندگانی‌ هستند که مواد اولیه را به سرمایه‌ی خود تهیه می‌کنند و می‌فروشند. این افراد از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار هستند. و تعدادی دیگر که به صورت دستمزدی کار می‌کنند و مواد اولیه را از منابع تولید میکنند.

 پاک کردن لکه های گبه

اگر  روی گبه لکه ای داشت بهتر است برای پاک کردن آن از گِل سرشوی و ساپوتین ها استفاده کنید. زیرا این نوع پاک کننده ها اثر نامطلوبی بر روی گبه باقی نمی گذارند و در عین حال بهترین پاک کنندگان سنتی هم به شمار می آیند.

تفاوت مهم گبه با فرش

تفاوت مهم گبه با فرش در نحوه ی پودگذاری و تفاوت در نقشه و طرح هستش، به طوری که در قالی تنها در هر رج باف از دو پود زیر (ضخیم) و پود رو (نازک) استفاده می شود اما در گبه در هر رج بافت بین ۳ تا ۸ پود استفاده می شود. طرح گبه ذهنی و تجریدی است اما فرش ها دارای نقشه هستند….

آیا گبه کیفیت خوبی دارد؟

بزرگ‌ترین گبه‌های ایرانی شامل پشم بسیار نرم، رنگ‌های دلپذیر و طرح یا اثر هنری جذاب است. البته، سلیقه فردی است، اما اکثر مردم خرید فرش های قابل توجه و زیبا را انتخاب می کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *